Ny hund?

Ny hund, ja de kanske man skulle kunna säga. Vi börjar undra om de klonat Zach o gett oss en exakt kopia. Det är som en ny hund. Självklart är det våran samma goa Zach men hallå han lyssnar på oss, han gör som vi säger, han är inte galen o springer runt o skäller hela tiden. Jag e speach less, jag finner inga ord för hur mycket han har lärt sig på 2 veckor. Dessa pengar var de bäst spenderade pengar ever. Det var fasligt dyrt, men jag känner att de va värt varenda krona. Här är skolan jag tog honom till. Det är ett off leash program där det används ett speciellt halsband som hunden ett så kallat "tap" när han ska göra någonting. Det är INTE ett elektriskt halsband som ger stöttar när man vil straffa den. Utan den får helt enkelt en "tap" när man vill att den ska göra något. Man aanvänder bara 8 ord o säger aldrig NO till hunden. Endast 8 enkla kommandon används, OFF, COME, QUIET, SIT, DOWN (ligg), HEEL (fot, gå breve), WAIT, PLACE, BREAK (hunden är "fri"). Varje gång man säger något av de här orden (förutom break) så får hunden en liten tap bara för att få hans attention. De e lite inveklat att förklara. Men det är inget som skadar hunden, är rekomenderat av flera vetrinärer, o grundaren till denna skola har jobbat som polishundförare i över 20 år. Detta skadar alltså inte hunden!!!!

Well nog om de, jag är superglad att Zach e hemma o han leker o e snäll o har sovit nästan sen vi kom hem. Jobba med hjärnan e väldigt tröttsamt för en hund.

Här har ni några bilder på stjärnan..







Med graduation mössa o allt. Jag är så stolt över han!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0