Rasism

Sitter och tittar på Remember the Titans och det får mig att fundera på det här med rasism. Det är nu år 2010 och det finns fortfarande så otroligt mycket rasism i världen, speciellt här i USA. Att vara ena halvan i ett "mixed couple" är inte alltid lätt. Folk kan ofta titta, och man vet vad de tänker. Det finns så himla många människor här som inte säger sig vara rasister men ändå tycker att man ska hålla sig till "sin ras". Då är man ju verkligen rasist. 

När jag var hemma hos in svägerska förra veckan så pratade jag med hennes son som är 8år. Vi pratade om någon flicka i hans klass och jag frågade om det var hans flickvän. Då sa han - No, she can't be my girlfriend she is white. Hans mamma blev väldigt upprörd och förklarade för honom att vilken färg man har på utsidan har ingen som helst betydelse, det är insidan som räknas. Att vi är alla samma under Gud. 

Jag tar absolut inte åt mig om jag skulle få höra dumma kommentarer om att min sambo/fästman är svart. Folk tycker som de tycker, men det är ju väldigt ledsamt att folk inte kan vara mer open minded. Jag älskar min Richard och det har inget med att göra vilken hudfärg han har. 

Jag kan inte förstå folk som fortfarande använder N ordet och skapar grupper på facebok "åh det har hetet Negerboll i 100 år vi kommer alltid kalla det för det" eller "får det inte hete Negerboll så får de döpa om vitlöken också". Jag blir bara så jävla upprörd. Men vad kan man göra? Förhoppningsvis så kommer det en dag då det INTE spelar någon roll.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0